CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Aug 10, 2011

UncleB's post : Aku, Ramadhan dan Muhasabah

Lokasi : Pejabat Batalion Kilo, 26 Melayu
Tarikh : 11 Ramadhan
Waktu : Dhuha

Guwa tengah layan fesbuk, berchatting dengan member-member perantauan. Ade yang duduk Australia, ada yang duduk Jepun dan ada jugak la yang tersesat sorang duduk kat Afrika Utara. Tengah buat praktikal katanya..


Semua geng-geng final year 26 Melayu tengah buat training kat N. Sembilan.. hanya segelintir dari kami je yang stay kat sini atas sebab-sebab yang tertentu. Tak perlu la guwa nak terangkan panjang lebar mengenai perkara ini. Mungkin pada next entry, guwa akan story balik kepada readers sekalian. Ok?


Guwa sekarang tengah duduk santai+steady kat tepi tingkap pejabat Batalion Kilo. Dapat melihat panorama kehidupan 26 Melayu dari dalam pejabat. Kelihatan staf-staf bahagian kenderaan membersihkan 'kuda tunggangan' masing-masing sebelum memulakan tugas harian. Kelihatan juga kerja pembinaan sebuah fakulti perubatan yang hampir 95% siap. mamat-mamat indon dan bangla yang keje kat pusat construction berjalan sayu dengan gerak langkah perlahan ke kawasan construction. Tengok muka sorang-sorang, guwa dapat rasa bebanan keje depa. Memang cukup perit dan pahit. Bulan puasa lu keje jadi kuli, angkat simen maen 2-3 puluh kilo, keje dari pagi sampai ke petang, letih guwa cakap lu~~ tapi depa ni bese je.. Nak buat macam mana, duit punya pasal, seme benda boleh jalan~~


Masa guwa tengah asyik tengok mamat-mamat indon tu buat keje, ade la segolongan mamat-mamat indon tu yang guwa kenal. Ya, guwa pernah terserempak dengan depa masa gi semayang tarawikh hampir setiap malam sebab guwa pon kadang-kadang malas nak gi tarawikh kalu perut guwa dah penuh over dek akibat masa berbuka guwa makan tak berhenti..


Hebat betul la mamat-mamat indon ni.. Boleh depa tahan badan depa untuk follow rutin macam tu.. Dari pagi sampai petang keje jadi kuli, malam pulak pegi masjid jadi kuli pada Tuhan, Hebat. Bak kata alim ulama, 'jadi singa di siang hari, jadi abid di malam hari'. Guwa pon terus buat comparison antara guwa dengan depa, memang guwa kalah 0-2 la bai~~ dan sekarang guwa sangat malu dengan diri ini.


Mungkin guwa patut bermuhasabah sekarang. Akan guwa jadikan Ramadhan tahun ni sebagai platform guwa untuk berubah untuk ke arah yang lebuh baik.. Harap readers pon terkesan dengan entry guwa dan sama-samalah kita bermuhasabah. Salam Ramadhan :)

p/s : Ingat, jangan jadi hamba Ramadhan, jadilah hamba Allah, ang pa tau kan maksud guwa?

p/s  lagi : takdak pic nak upload, maaf geng~~

0 orang buat ketupat:

Post a Comment